Tuzemské hory, Alpy, exotika - všude se vyplatí dobré pojištění

Jaká bude letošní zima? Podle jedněch teplá, věrná kopie té předchozí, podle druhých tuhá, vyrovnávající letní teplotní extrémy. Statistiky pojišťoven a asistenčních služeb pak na jaře příštího roku neomylně ukáží, zda převažovalo lyžování na tuzemských horách, brázdění alpských svahů nebo zda se ještě více turistů než v uplynulých sezónách rozhodlo pro zimní cestu za teplem do exotických destinací. Až pětina českých turistů přitom vyjíždí do zahraničí bez cestovního pojištění. To je v každém případě výrazně levnější než nechtěná hypotéka, pokud dojde ke komplikacím.


Každá dovolená nese určitá rizika, proti kterým se rozumní cestovatelé pojišťují. A hlášení událostí, které jejich pojištění kryje, pak dává dobrý přehled o našich dovolenkářských zvyklostech.


„Pojistné události zimních dovolených se výrazně liší podle destinací. Jednak jde o úrazy a další zdravotní problémy z lyžařských zájezdů, druhou skupinu tvoří případy z exotických zemí, kam Češi v zimě vyrážejí. Výjimkou nejsou ani odpovědnostní škody,“ říká mluvčí pojišťovny Generali Jiří Cívka.


Díky nepříznivým sněhovým podmínkám řešila Generali v loňské zimní sezóně větší množství pojistných událostí v exotických zemích. „Mnohé z nich byly velmi vážné s ohledem na zdravotní stav pacienta a také destinaci, kde k události došlo,“ konstatuje Cívka.


Vzhledem k celkovým výdajům za dovolenou je cena cestovního pojištění jen drobností, pohybuje se v řádu desetikorun denně. Za tyto peníze však získávají turisté jistotu, že návštěva lékaře, repatriace či případné soudní spory dalších účastníků pojistných událostí pro ně nebudou znamenat nechtěné finanční splátky na několik dalších let.


Slepé střevo za 350 tisíc

Příkladem může být „banální“ zánět slepého střeva ve Vietnamu, který by bez zásahu asistenční služby mohl mít pro klienta fatální následky.


„Pacient byl hospitalizován pro bolesti břicha, v nemocnici provedli operaci, ale nebyla zajištěna dostatečná péče, proto jsme klienta převezli do nemocnice vyššího řádu,“ uvádí Jana Ježková, lékařka asistenční služby Europ Assistance.


Pacientův stav si podle ní vyžádal celkem patnáctidenní hospitalizaci a repatriaci s doprovodem zdravotního personálu. Náklady se vyšplhaly na 350 000 korun.


„Naše cestovní pojištění naštěstí umí krýt léčebné výlohy až do sedmi milionů korun,“ připomíná Jiří Cívka z Generali. „Pokud si lidé chtějí užít spokojenou dovolenou bez následků, neměli by cestovní pojištění v žádném případě podcenit. V závislosti na sjednané variantě kryje rizika spojená nejen s náhlým onemocněním či úrazem, ale i se ztrátou zavazadel nebo škodou třetí osobě,“ doplňuje Cívka.


„V rámci cestovního pojištění umíme připojistit i pobyt v nemocnici, kdy při hospitalizaci v zahraničí delší než dva dny vyplatíme až patnáct set korun na den pobytu v nemocnici. Turisté si pro všechny případy mohou připojistit i následnou lékařskou péči či pojištění denního odškodného za vyjmenované úrazy,“ upřesňuje Jiří Cívka z Generali.


Cestovní pojištění Generali lze rozšířit i o přivolání profesionálního sociálního pracovníka či psychologa, pojištění přenosné elektroniky a sportovního vybavení, proplacení zásahu horské služby či proplacení převozu věcí zemřelého nebo pohřbu v zahraničí.


V počtu zásahů vedou alpské země

V počtu zásahů asistenční služby na pomoc českým turistům každopádně v zimním období stále vedou alpské země. Nejčastěji k nim dochází v Rakousku a Itálii se 103 a 100 zásahy. Ve statistikách pak následují Francie a Švýcarsko s 34 a 11 asistencemi.


V Thajsku pomáhala v zimní sezóně 2014/2015 asistenční služba Generali českým turistům 31x, v Indonésii 16x, v Mexiku 13x a ve Spojených arabských emirátech 10x.


Oproti předchozí zimě 2013/2014 došlo v počtu asistenčních zásahů k mírnému poklesu. „Nahlášených případů bylo 588, zatímco v předcházející sezóně celkem 636. To však neznamená, že bychom mohli stoprocentně tvrdit, že jsme na svých cestách opatrnější,“ komentuje statistiky Jiří Cívka z Generali.


Z ankety, kterou pro Generali uskutečnil portál turistika.cz, bohužel vyplynulo, že cestovní pojištění neuzavírá před dovolenou až pětina turistů. Ti riskují, že úspora v řádu desetikorun jim přinese statisícové náklady, jež budou muset uhradit z vlastního rozpočtu.


Jak se nestát "viníkem střetu"

Pozitivní naopak je, že si Češi začínají uvědomovat důležitost pojištění odpovědnosti za škody. „V zahraničí sice máme pověst zkušených lyžařů, někdy však střetu s jiným lyžařem nebo snowboardistou nelze zabránit. V takových případech se stává, ať už kvůli jazykové bariéře či nedostatku zkušeností se složitými právními procedurami, že jsou právě naši lyžaři označeni za viníky střetu,“ upozorňuje Jiří Cívka. Základní pravidlo říká, nepodepisovat nic, čemu nerozumím. Pokud je součástí pojištění, může se o tlumočení postarat asistenční služba.


Generali například uhradila za svou klientku milion korun z odpovědnosti za škodu na zdraví, kterou měla připojištěnou v rámci cestovního pojištění. Na sjezdovce se střetla s jiným lyžařem, starším mužem, který utrpěl zranění s prokazatelnými trvalými následky. Po dlouhém šetření bylo určeno, že právě ona je za srážku odpovědná, a bylo stanoveno odškodnění. Milion pokrylo připojištění odpovědnosti k cestovnímu pojištění, zbývající částku pak další odpovědnostní pojištění.


Po vlastní ose s nadstandardní asistencí

Podstatnou část cest za zimní dovolenou navíc absolvují Češi vlastními vozy. V takovém případě je na místě sjednat dobré pojištění nejen pro sebe, ale také pro auto. Vyplatí se přitom myslet i na asistenční služby. Klienti Generali si například mohou uzavřít nadstandardní asistenční služby Top PLUS, které mimo jiné zahrnují příjezd asistenčního vozidla a opravu na místě až na 180 minut, úschovu vozu a poskytnutí náhradního až na 5 dnů, telefonické tlumočení v zahraničí či ubytování až na pět dnů v ceně až 100 EUR za noc.


Nadstandardní asistenční služby Top PLUS pomohou nejen v případě nepojízdnosti vozidla v důsledku havárie, poruchy, živelní události, vandalismu, odcizení částí vozidla, ale i v takových případech jako jsou vybití startovacího akumulátoru, nedostatek nebo záměna paliva, ztráta, zabouchnutí nebo zalomení klíčků vozidla, defekt pneumatiky apod. Pomoc je poskytnuta také v případě odcizení vozu. Limit na odtahové služby pro Českou republiku je v případě Top PLUS 20 000 korun, což pokryje odtah kdekoliv v rámci ČR, například z Ostravy do Aše. Limit na odtahové služby pro EU je až 50 000 Kč, což stačí například i na odtah až Chorvatska.


Při cestě vozem nezapomeňte na doklady

- řidičský průkaz;

- občanský průkaz nebo pas;

- technický průkaz od vozidla;

- doklad o povinném ručení – doporučuje se i jedna jeho kopie pro případ havárie;

- doklad o havarijním pojištění;

- doklad o cestovním pojištění;

- evropský formulář záznamu o dopravní nehodě;

- případně potvrzení o zapůjčení vozidla od jeho majitele, nejlépe v angličtině.


Kontakty

244 188 188
Klientský servis Generali


Máte dotaz?


Sjednat schůzku